5 essentiële vragen bij het uitkiezen van een directiebureau

Misschien bevindt u zich nog in de oriënterende fase, of bent u er juist al bijna uit. In welk stadium u zich ook bevindt, een bureau aanschaffen is niet iets wat u in een uurtje doet. Zeker niet als het om een directiebureau gaat. Daarom geven we u in dit artikel vijf essentiële zaken om op te letten als u een directiebureau aanschaft.

 

Laten we bij het begin beginnen: de naam. Hoewel z’n naam misschien anders doet vermoeden, zijn het echt niet alleen maar CEO’s, directeuren en andere hooggeplaatste functionarissen die een directiebureau ‘mogen’ aanschaffen. Bij Officecity gebruiken we de term ‘directiebureau’ voor ons topsegment aan bureaus. Deze bureaus zijn gemaakt van hoogwaardige materialen en hebben een dito afwerking. Bent u op zoek naar een stijlvolle keuze voor uw kantoor? Dan is een directiebureau een goede optie. Maar waar moet u nou op letten bij de aanschaf van zo’n bureau?

1. Wat is uw werkstijl?

Een van de eerste (én belangrijkste) vragen die u zichzelf kunt stellen is op welke manier u werkt. Moet u bijvoorbeeld veel samenwerken met anderen? Of zit u juist vaak alleen in uw kantoor? Werkt u op een laptop of een vaste computer? Hoe vaak heeft u vergaderingen en bent u dus weg van uw plek? Als u uw werkstijl heeft omschreven, kunt u al een hoop bureaus afstrepen. Bent u bijvoorbeeld vaak weg? Dan heeft u waarschijnlijk een laptop en kunt u prima met een minder groot bureau uit de voeten. Werkt u veel samen? Dan is de kans aanwezig dat er regelmatig collega’s aan uw bureau staan voor vragen of een snelle brainstormsessie. Een groter bureau in een afwijkende vorm kan dan de juiste hoeveelheid ruimte bieden.

2. Wat heeft uw nodig tijdens een werkdag?

Nu u weet wat uw werkstijl is, is het verstandig om verschillende vormen van bureaus te bekijken. Zo zijn er de welbekende rechthoekige bureaus, die veel voordelen hebben. Zo kunt u er alles kwijt wat u nodig hebt, zonder dat het bureau veel ruimte in beslag neemt. Maar er zijn ook andere vormen, zoals een bureau in L-vorm, P-vorm of U-vorm. Dit type bureaus is heel geschikt voor teams die veel samenwerken en directe communicatie vereisen.

3. Hoe ziet uw kantoor eruit?

Natuurlijk moet uw toekomstige bureau ook simpelweg passen in de ruimte die u tot uw beschikking hebt. Een groot, breed bureau kan volkomen misplaatst zijn in een kleine werkruimte of als u uw kantoor deelt met een aantal collega’s. Voldoende bewegingsvrijheid tussen de bureaus, stoelen en het andere meubilair is belangrijk om te zorgen dat de kantoorruimte niet vol en beklemmend overkomt. Werkt u op een plek met veel gekke hoekjes of scheve muren? Dan kan het het overwegen waard zijn om voor een hoekbureau of een andere minder standaard optie te gaan. Een bureau in L-vorm kan bijvoorbeeld om een muur heen gezet worden, waardoor er meerdere werkplekken gecreëerd worden. Zo maakt u optimaal gebruik van de beschikbare ruimte!

4. Wat is uw budget?

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk: het budget! Probeer u niet te laten verleiden door allerlei chique stijlen en materialen als uw budget niet toereikend is. Bepaal van tevoren een reëel budget en ga voor het bureau dat binnen dat budget het beste aansluit bij uw wensen. Zo zijn glazen of massief houten bureaus vaak een prijzige optie. Heeft u minder budget? Dan kan een bureau met een laag houtfineer een moderne en kosteneffectieve oplossing zijn.

5. Hoeveel opbergruimte heeft u nodig?

Werkt u papierloos? Of heeft u juist altijd wel wat A4’tjes rondslingeren? Als u normaliter een rommelig bureau heeft – stapels papieren, dossiers, kantoorbenodigdheden etc. – kan een directiebureau met voldoende opbergruimte een goede optie zijn. Zo heeft u de mogelijkheid om toch netjes en georganiseerd te werken, met alles wat u nodig heeft in een lade of kast binnen handbereik.

De mogelijkheden lijken misschien eindeloos, maar met de juiste keuzes blijft uiteindelijk het ideale bureau over. We helpen u graag op weg!