14 tips voor meer geluk op uw werk

Een leuke baan hebben is de makkelijkste manier om te zorgen dat u het naar uw zin heeft op uw werk, maar geluk zit ook in de kleine dingen! Met deze 14 tips voelt u zich lekkerder op de werkvloer. Door aandacht te besteden aan hoe uw werkplek en werkomgeving eruit zien, geeft u uw humeur een boost.

Nu de lente in aantocht is, is het tijd voor wat meer geluk op de werkvloer. We besteden hier immers toch een groot gedeelte van onze tijd, dus we kunnen er maar beter voor zorgen dat de werkplek optimaal ingericht is. Deze tips vergen allemaal vrij weinig geld, ruimte of aanpassingen, maar bieden toch optimaal resultaat: gelukkigere én gezondere medewerkers.

Let op vermoeide ogen. Leg uw hand op uw voorhoofd alsof u tegen de zon probeert in te kijken. Voelt u uw ogen ontspannen? Dan is uw werkomgeving waarschijnlijk te fel. Verminder de helderheid van uw computerscherm en overweeg om een bureaulamp te gebruiken, in plaats van de tl-verlichting aan het plafond.

Investeer in goed meubilair. U zit zo’n acht uur per dag op uw bureaustoel, dus zorg dat deze comfortabel en ondersteunend is. Neem de tijd om de stoel op uw lichaamsverhoudingen aan te passen en oefen met het rechtop zitten.

Rechtop zitten. En dat rechtop in de stoel zitten is weer belangrijk om RSI-klachten te voorkomen en helpt tegelijkertijd om u energieker te voelen. Probeer maar eens diep in te ademen terwijl u onderuitgezakt in een stoel zit. Dat gaat moeilijk, toch? Ga rechtop zitten, trek uw schouders iets naar achteren en adem in. Dat is beter!

Haal die bak snoep weg. Het is verleidelijk om in een ladeblok of bak op uw bureau een berg aan lekkers te bewaren. Zo heeft u altijd iets te snaaien tijdens die welbekende dip om vier uur. Maar de snelle suikers zorgen ervoor dat uw energieniveau vlak na het snacken alweer pijlsnel omlaag zakt. Kies voor gezondere opties en eet regelmatig een beetje. Zo voorkomt u die dip.

Zeg geen ‘ja’ aan de telefoon. In een telefoongesprek of een persoonlijk gesprek is het gemakkelijker om direct ‘ja’ te zeggen als iemand u iets vraagt. Zelfs als dit eigenlijk niet in uw eigen voordeel is. Beter is het om te vragen of u er later op terug mag komen. Op deze manier kunt u de voor- en nadelen beter tegen elkaar afwegen.

Begin met moeilijke taken. Weersta de drang om moeilijke of vervelende taken zo lang mogelijk uit te stellen en doe ze direct aan het begin van de werkdag. Die taken worden niet gemakkelijker naarmate de dag vordert en u zult zien dat u zich voldaan voelt op het moment dat u ze wél meteen kunt afvinken. En daar heeft u de rest van de dag wat aan.

Ga naar buiten. Zelfs een paar minuten frisse lucht zorgen voor een boost in uw humeur, focus en geheugen. Kies bijvoorbeeld voor een wandeling tijdens de lunch of wandel en overleg met een collega tegelijkertijd. Ook als u zelf even wat zaken op een rijtje wilt zetten, kan het helpen om even naar buiten te gaan.

Neem pauze. Zelfs als u even niet naar buiten kunt of wilt, is het belangrijk om regelmatig te pauzeren. Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig pauzeren goed is voor uw geheugen.

Ruim uw bureau op. Neem af en toe een paar minuten de tijd om uw bureau leeg te halen en losse papieren weg te gooien. Het opruimen zelf werkt voor sommige mensen al rustgevend, maar het moment dat u weer aan uw opgeruimde bureau gaat zitten, zorgt zeker voor dat gevoel!

Weeg nieuwe taken af. Neemt u een nieuwe taak of verantwoordelijkheid aan, stel u dan voor dat dit iets is wat u volgende week moet doen. Op deze manier voorkomt u dat u taken accepteert alleen omdat ze pas over een heel lange tijd gedaan moeten worden. Taken die niet urgent zijn, worden vaak als minder zwaar gezien, maar zijn dit natuurlijk niet altijd.

Wees eerlijk over hoe u uw tijd verdeelt. Misschien voelt u zich druk, maar werkt u écht hard? Hoeveel tijd besteedt u bijvoorbeeld aan surfen op het internet, whatsappjes beantwoorden, het zoeken naar papieren die ergens moeten liggen of het uitvoeren van taken die eigenlijk niet tot uw takenpakket horen?

Hou uw hongergevoel onder controle. Met een rammelende maag is het een stuk moeilijker werken. Hou daarom gezonde snacks bij de hand als u nog even wat werk moet afmaken voordat u tijd heeft voor de lunch.

Verwerkt bij markant €

Lunch buiten de deur. Plan minstens één keer per week een lunchafspraak buiten de deur. Dat kan met een collega, maar beter nog is het om te lunchen met iemand van een ander bedrijf. Er zijn zelfs bedrijven die hun medewerkers stimuleren om lunchafspraken te maken met iemand van wie ze iets kunnen leren, op kosten van de zaak. Dit soort initiatieven stimuleert medewerkers natuurlijk ontzettend om zichzelf te ontwikkelen en te netwerken.

Focus. Probeer u niet te veel bezig te houden met zaken waar u niets mee te maken heeft. Dit soort dingen leiden u alleen maar af van datgene wat er op uw takenlijstje staat.

Wat doet u om een geluksmomentje te ervaren tijdens een werkdag?