3 veelgehoorde misvattingen over de open kantoorinrichting

De laatste jaren is er veel discussie over de zogenaamde open kantoorinrichting en of deze manier van werken effectief is. Sommige mensen volgen blind de trends die grote, innovatieve bedrijven als Facebook, Google en Microsoft starten. Veel mensen verwachten dat het veranderen van hun kantoorinrichting naar een open kantoorindeling zorgt voor meer productiviteit en dat dit de samenwerking tussen medewerkers bevordert. Maar, het gras is niet altijd groener aan de overkant en het is belangrijk om bij zo’n omvangrijke wijziging van de kantoorinrichting altijd verschillende stijlen de revue te laten passeren.

Door de populariteit van het open kantoor, heersen er ook veel misvattingen over dit type kantoorinrichting. De belangrijkste drie zijn hieronder genoemd.

Misvatting 1: Open werkruimtes verbeteren de samenwerking tussen werknemers
Hoewel het geweldig is om veel bureaus bij elkaar te hebben staan en zo medewerkers dichter bij elkaar te brengen, is het geen garantie dat medewerkers op dagelijkse basis ook meer gaan samenwerken door deze indeling. Steeds meer bedrijven gaan in de richting van een autonome bedrijfscultuur. Dit heeft als gevolg dat veel medewerkers het grootste gedeelte van de tijd zelfstandig werken, in plaats van samen te werken in een team. In de dagelijkse praktijk is het vaak alleen een brainstormsessie waar medewerkers echt samenwerken. Als er bij u op kantoor een autonome bedrijfscultuur heerst, is het maar de vraag of een open kantoorinrichting aansluit bij de cultuur van het bedrijf en of het nuttig is om te investeringen in een open lay-out.

Misvatting 2: Een open kantoorinrichting geeft de productiviteit een boost
Het is aannemelijk dat de communicatie tussen medewerkers gaat toenemen als u de muren tussen uw werknemers (letterlijk) weghaalt. Maar dit wil niet zeggen dat dit ook automatisch een stijging in productiviteit betekent. Sterker nog, het kan zijn dat medewerkers zelfs sneller afgeleid zijn en daardoor juist minder werk gedaan krijgen. Het kan een lastige situatie opleveren voor werkgevers, want hoewel meer communicatie niet per se leidt tot een boost in de productiviteit, heeft het vaak wél gelukkigere medewerkers tot gevolg.

Misvatting 3: Een open kantoorindeling bespaart geld
Misschien denkt u dat u met een open werkruimte geld bespaart op de inrichting van aparte kantoren van senior werknemers. Maar vaak wordt er voor een kantoor met een open inrichting meer ‘standaard’ meubilair aangeschaft, waardoor de prijs van het totaalplaatje uiteindelijk niet veel lager uitkomt.

Bij het kiezen van het juiste kantoormeubilair is het verstandig om niet blind te varen op trends, maar om rekening te houden met de bedrijfscultuur. De Google of Facebook-manier is niet voor ieder bedrijf succesvol, omdat niet ieder bedrijf hetzelfde DNA heeft. Creëer een eigen mix die perfect aansluit op uw bedrijf en haar identiteit. Op deze manier haalt u het maximale uit uw kantoorinrichting.