5 essentiële benodigdheden voor succesvolle start-ups

Jaarlijks komen er nog steeds flink wat ondernemingen bij. Zo waren er in 2018 zo’n 170.000 nieuwe start-ups in Nederland. Als startende ondernemer moet u veel regelen. Een kantoor is bijvoorbeeld geen overbodige luxe, zeker als u ook gelijk personeel in dienst hebt. Maar welke items zijn een must voor iedere start-up en welke kunt u best nog even achterwege laten?

U bent waarschijnlijk niet voor niets een bedrijf begonnen. U zag een gat in de markt voor uw dienst of ontwikkelde een product dat iedereen straks nodig heeft. Maar zonder de juiste randzaken, geeft u uw bedrijf niet de best mogelijke start. Zo veel bedrijven houden het binnen een jaar na hun oprichting alweer voor gezien. Daarom: zorg dat u de zaakjes goed op orde heeft en denk aan deze punten.

Het juiste pand
Een kantoor dat past bij uw start-up en dat wat u wilt uitstralen is een belangrijke eerste stap. Maar, de looks zijn niet alles! Zorg ook voor een functioneel kantoor, het is immers de plek waar u dag in dag uit bezig bent met het laten groeien van de onderneming. Kies voor een kantoorruimte die mogelijkheden biedt om te groeien. Niets is zo vervelend als met te veel mensen op een te klein oppervlakte te moeten werken omdat het huurcontract nou eenmaal vijf jaar loopt… Als startende ondernemer met ambitieuze plannen doet u er goed aan om bij het uitzoeken van een pand dus alvast naar de groeiverwachting te kijken. Natuurlijk gaat u als starter geen enorm kantoorpand met tien verdiepingen huren, maar een bedrijfsverzamelgebouw, waar het mogelijk is om meerdere units te huren is zeker een mooie optie.

Goed meubilair
Geld is er bij start-ups lang niet altijd in overvloede. Niet zo gek dat u kijkt naar zaken om op te besparen bij de inrichting van uw werkplek. Toch geldt dat goedkoop meubilair meestal duurkoop blijkt. Omdat het sneller slijt, maar ook omdat niet ergonomisch kantoormeubilair voor lichamelijke klachten bij medewerkers (of uzelf) kan zorgen. En dan hangt er toch ineens een stuk hoger prijskaartje aan die op het oog gunstig geprijsde bureaustoel.

Bespaar daarom nooit té veel op een goede bureaustoel. Wilt u ergens op besparen, kies dan voor een simpel bureau en een wat sobere aankleding. Een goede bureaustoel is de basis voor een productieve werkdag en laat dat nou precies zijn wat u nodig heeft als startende ondernemer. Wilt u zo goedkoop mogelijk uit zijn? Kijk dan ook eens naar acties en aanbiedingen van kantoormeubilair. Zo kunt u vaak voor minder toch een degelijke set kantoormeubilair aanschaffen.

Accessoires en andere hulpmiddelen
Naast het kantoor en het belangrijkste kantoormeubilair, zoals een bureaustoel en een bureau, heeft u ook accessoires en andere handige hulpmiddelen nodig tijdens uw werkdag. Denk aan simpele items als prullenbakken en koffiekopjes, maar ook aan post-its voor tijdens het brainstormen, een whiteboard, een vergadertafel of misschien wel een archiefkast. Welke aanvullende items u nodig heeft, hangt natuurlijk erg af van de werkzaamheden die u gaat verrichten.

Om in te schatten wat u nodig gaat hebben, is het verstandig om in gedachte een werkweek door te lopen. Welke dingen doet u of doen uw medewerkers en welke spullen zijn daarvoor nodig? Noteer alles en bepaal vervolgens welke items meteen noodzakelijk zijn en welke u eventueel ook later kunt aanschaffen. Vraag eventueel ook aan medewerkers wat zij nodig hebben. Wellicht komen zij nog met zaken waar u nog niet eens aan heeft gedacht. En andersom kan natuurlijk ook! Wellicht denkt u dat u iets meteen nodig heeft, terwijl uw medewerkers de noodzaak niet zo zien.

Veiligheid en verplichtingen
Naast de elementen van een inrichting die nuttig of leuk zijn, is het ook verstandig om te kijken naar de verplichtingen die u heeft als werkgever. Zo moet in elk kantoor de nooduitgang duidelijk aangegeven staan en moet er een werkende brandslang binnen bereik zijn. Dit zijn zaken die vaak door de gebouwbeheerder worden geregeld, maar toch is het handig om er alert op te zijn. Ook is een bedrijfshulpverlener (BHV’er) verplicht voor vrijwel alle bedrijven (eenmanszaken uitgezonderd). Dit moet iemand zijn die vrijwel altijd op de werkvloer aanwezig is (dus geen consultant die vaak buiten de deur is). Om die reden worden er bij veel kleinere bedrijven vaak twee mensen aangewezen die de cursus (en de jaarlijkse herhalingscursus!) volgen.

Tevreden medewerkers
Als laatste in deze lijst, maar zeker niet minder belangrijk: zorg voor tevreden medewerkers. Niets is zo essentieel voor een goedlopende zaak als gemotiveerde en vrolijke werknemers. Misschien vindt u het belangrijk dat er een break room is waar medewerkers kunnen ontspannen tussen de belangrijke to-do’s door. Wat uw budget ook is, zorg dat medewerkers een plek hebben om even stoom af te blazen, afgezonderd te werken of gewoon even kunnen kletsen met een collega. Dat kunt u zo gek maken als u zelf wilt. Een hoekje met een goed koffiezetapparaat (en een waterkoker) en een comfortabele stoel of bank kan al genoeg zijn.

Als startende ondernemer zijn er veel zaken waar u over na moet denken. Met dit artikel hebben we u hopelijk in de goede richting geholpen. Mocht u nog vragen hebben over kantoorinrichting, neem gerust contact met ons op!