Een goede zithouding op de bureaustoel

Velen van ons brengen veel tijd zittend door. Mensen die beeldscherm werk doen zitten gemiddeld 35 uur per week op een bureaustoel. Als je dan nagaat dat je als je thuiskomt ook weer op de bank gaat zitten om tv te kijken, is het belangrijk om goed te denken aan je gezondheid. Voor het kantoorwerk is het daarom belangrijk om een goede bureaustoel aan te schaffen. Een goede bureaustoel kan op diverse manieren worden ingesteld zodat het lichaam goed wordt ondersteund. Vooral belangrijk is een goede ondersteuning van de onderrug; veel van de klachten gaan over pijn in de onderrug. Nu is het uiteraard belangrijk om helemaal naar achteren te zitten op het zitvlak zodat je rug de rugleuning ook echt raakt, maar er kan ook gekozen worden voor een stoel met een voorgevormde lendensteun of een instelbare lendensteun. Een lendensteun is een soort van bolling aan de onderkant van de rugleuning zodat de onderrug extra wordt ondersteund. Bij een instelbare lendensteun kan deze bolling dan worden ingesteld voor meer weerstand of minder weerstand. Bij een bureaustoel is het ook belangrijk dat deze qua hoogte goed staat afgestemd op de hoogte van het bureau. Het beste is het als uw onderarmen goed worden ondersteund en dat u de armen rechtdoor op het bureaublad kunt houden. Een andere belangrijke instelling van een stoel is synchroon techniek. Deze instelling houdt in dat de stoel de bewegingen volgt van de gebruiker die erop zit. Je kunt dan de weerstand aanpassen en de stoel in verschillende standen vastzetten. Een andere instelling die het zitcomfort verhoogt is de zitdiepte verstelling. Het zitvlak kan dan naar voren en achteren worden ingesteld voor een optimaal contact van de bovenbenen met de zitting.

Onderstaand enkele tips om een goede zithouding aan te nemen en ergonomisch te werken:

  1. Zorg voor een afstand van circa 50 tot 70cm vanaf de ogen tot het beeldscherm. Bij een groter scherm is dit uiteraard meer. Bij een 21 inch scherm is de afstand 75 tot 105cm.
  2. Schouders ontspannen houden en niet opgetrokken
  3. Houd de voorarmen horizontaal en de ellebogen in een hoek dan iets meer dan 90 graden.
  4. Houd een afstand vanaf de knieën tot aan het bureaublad van ongeveer 7 tot 10cm.
  5. Vermijdt een druk op de knieholten
  6. Houdt de voeten plat op de grond. Eventueel kan er onder het bureau een voetensteun worden geplaatst.
  7. Zorg ervoor dat de rug goed wordt ondersteund door de rugleuning. Zit dus helemaal naar achteren op het zitvlak.
  8. Stel de hoogte van de rugleuning zo in dat het bekken en de lenden goed worden ondersteund.
  9. Gebruik het volledige zitvlak van de stoel