De eerste indruk is belangrijk; of het nou om een persoon of een kantoor gaat. U heeft maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten bij potentiële klanten of medewerkers en dat begint op het moment dat ze uw kantoor binnenstappen.
De inrichting van een kantoor zegt iets over het bedrijf en ogenschijnlijk kleine dingen kunnen een groot effect hebben op hoe een gast denkt over het bedrijf. De juiste medewerkers vinden is al uitdagend genoeg. Het is daarom belangrijk om een omgeving te creëren waarin mensen graag willen werken. Een ruimte waar potentiële medewerkers binnenstappen en direct een goed gevoel over hebben. En hetzelfde geldt natuurlijk voor klanten of partners, ook zij vormen zich direct een mening over het bedrijf op basis van de inrichting. Deze drie ‘gouden regels’ helpen u om een goede eerste indruk te maken.
Zorg voor een uitnodigend kantoor
Een entree van een kantoor moet met name uitnodigend zijn. Dit is de allereerste ervaring van potentiële medewerkers of klanten met uw kantoor, dus het kan maar beter uitstralen dat ze welkom zijn. Zorg bijvoorbeeld voor:
1. Comfortabel meubilair
Niemand vindt het prettig om op keiharde plastic stoeltjes te moeten wachten op zijn/haar afspraak. Investeer daarom in goede, comfortabele meubelstukken voor de ontvangstruimte.
→ Lees verder over de perfecte inrichting voor een ontvangstruimte
2. Zorg voor een beetje persoonlijkheid
Zorg dat de ruimtes passen bij het bedrijf. Bijvoorbeeld door kleurgebruik, materialen, unieke meubelstukken (die ook goed als ijsbreker dienen) of door bijvoorbeeld planten neer te zetten.
3. De juiste layout
Een open indeling kan zorgen dat een bezoeker zich meer welkom voelt op kantoor. Elementen als glazen wanden, ronde tafels en een grote ontvangstbalie passen perfect in dit plaatje.
Zorg voor goede verlichting
Goede verlichting is voor heel veel zaken belangrijk, waaronder ook voor de eerste indruk van bezoekers. Een aantal aandachtspunten:
1. Natuurlijk licht
Natuurlijke verlichting is de beste soort verlichting die er is. Als het even kan, zorg dan dat er zoveel mogelijk natuurlijk licht het kantoor binnenkomt. Het zorgt voor een vriendelijkere aanblik én straalt positieve energie uit. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat hoe meer natuurlijk licht er in een kantoor aanwezig is, hoe gelukkiger de mensen in dat kantoor zijn.
2. De kleur van de lampen
Waarschijnlijk redt u het niet om het hele kantoor te verlichten met alleen natuurlijk licht. Dus hebt u kunstlicht nodig. Kies voor lampen die allemaal dezelfde kleur licht geven voor het meest rustige beeld. Hou bij het kiezen van een kleur lamp rekening met de andere kleuren in het kantoor en het effect dat de kleur van het licht daarop kan hebben.
3. Unieke lampen
Net als dat het een slimme zet kan zijn om unieke meubelstukken in de ontvangstruimte te plaatsen om als gespreksopener te dienen, geldt hetzelfde voor unieke lampen. Als u de mogelijkheid hebt, plaats dan hier en daar een grappige, unieke of bijzondere lamp.
→ Lees meer over de ideale verlichting op kantoor
Zorg voor een professionele uitstraling
Het laatste punt uit dit artikel is zeker niet minder belangrijk dan de eerste twee. Een kantoor laat bezoekers meteen een bepaalde mate van professionaliteit zien. Denk eraan: dit moet vooral passen bij het bedrijf. Een accountantskantoor is over het algemeen anders ingericht dan bijvoorbeeld een reclamebureau. Oók omdat de mensen die er werken compleet anders zijn.
1. Schoon en opgeruimd
Zorg er in ieder geval voor dat het kantoor schoon en netjes is. Hierdoor ziet het kantoor er niet alleen aantrekkelijker uit, maar lijkt het ook nog eens groter.
2. Voldoende opbergmogelijkheden
Rondslingerende papieren geven een rommelige uitstraling. Ook straalt het bedrijf hiermee uit dat het zijn zaakjes archieftechnisch niet goed op orde heeft. Een goed archiveringssysteem is daarom onmisbaar.
3. Passende inrichting
Zorg ervoor dat de verschillende elementen van de inrichting bij elkaar passen én passen bij de stijl van het bedrijf. Een eenheid in gebruikte materialen en kleuren, geeft rust.
Deze simpele regels zorgen ervoor dat potentiële medewerkers en klanten die het kantoor binnenstappen, direct aanvoelen bij wat voor bedrijf ze zijn en of dit bij hen past. Wilt u meer advies over hoe u een goede eerste indruk achterlaat bij uw bezoekers? Neem gerust contact op met onze klantenservice.