De ideale indeling van uw bureau voor een betere werkdag

Er zijn veel dingen die u tijdens een werkdag kunnen afhouden van wat u eigenlijk moet doen, maar de indeling van uw werkplek hoeft daar niet een van te zijn. Een goed ingerichte werkplek heeft juist een positief effect op uw productiviteit! Maar hoe doet u dat? De tips in deze blog helpen u om uw bureau zo in te delen dat u er het meest voordeel bij heeft tijdens uw werk.

Haal overbodige zaken weg
Deze ‘regel’ kun je eigenlijk overal op toepassen, maar is extra belangrijk op kantoor. Veel bureaus zijn overladen met oude papieren, kantoorartikelen die nooit gebruikt worden. Als u iets nooit gebruikt, gooi het dan weg. Gebruikt u iets maar zelden, maar kunt u het toch nog niet wegdoen, zorg dan dat u rondom uw bureau een la of plank heeft waar u dit soort spullen kunt bewaren. Een nietmachine kan soms bijvoorbeeld best handig zijn, maar het verdient geen plekje op uw bureau als u ‘m maar eens per maand gebruikt. Om u bureau optimaal te kunnen indelen, moet u zich allereerst realiseren dat u maar beperkt de ruimte heeft op uw bureau.

Organiseer op basis van uw voorkeuren
Hoewel het redelijk eenvoudig op te lossen is, is een ongeorganiseerde werkruimte een van de meest voorkomende problemen op een kantoor. Gelukkig zijn er veel technieken om een georganiseerd bureau te bewerkstelligen, maar de manier die u kiest moet wel overeenkomen met de wensen die u heeft.

Als u bijvoorbeeld veel papierwerk te verwerken krijgt, kan het handig zijn om dit te organiseren in trays op uw bureau. Heeft u uw papieren minder vaak nodig? Dan is een archiefkast is een betere optie voor minder documenten op uw bureau. Naast papierwerk en kleinere kantoorartikelen, zorgen kabels van uw computer ook voor een rommelige werkplek. Kies daarom voor een bureau met een kabeldoorvoer voor een strak geheel.

Maak het persoonlijk
U wordt er niet productiever van als u al uw persoonlijke items uit uw werkomgeving verwijdert. Sterker nog, het is zelfs belangrijk om elementen uit uw privéleven in uw werkplek te verwerken. Niet-werkgerelateerde dingen kunnen ervoor zorgen dat u af en toe even een geluksmomentje ervaart. Ze geven uw brein korte pauzes en dat heeft u nodig tijdens een lange werkdag.

Waarschijnlijk heeft u geen ruimte om al uw hobby’s een plekje te geven of om foto’s neer te zetten van alle mensen die u gelukkig maken, dus kies er een paar die u het meest blij maken en die niet te veel ruimte in beslag nemen. Foto’s zijn populair, maar denk bijvoorbeeld ook aan planten als u graag buiten bent of souvenirs van bijzondere reizen die u heeft gemaakt. Naast dat dit soort elementen in uw werkomgeving uw brein de broodnodige rust geven, zijn ze ook goed voor de creativiteit.

De laatste richtlijnen
Nu u duidelijk heeft wat u wel en niet nodig heeft in uw werkomgeving, is er nog een aantal richtlijnen om in uw achterhoofd te houden. Een schone en goed verlichte monitor op ooghoogte is nodig om vermoeide ogen te voorkomen. En als u natuurlijk licht in uw kantoor kunt krijgen met een raam is dat mooi meegenomen, maar soms is een lamp noodzakelijk. Zorg er in ieder geval voor dat u nooit in een te donkere ruimte werkt. Daarnaast is een goede bureaustoel onmisbaar in een comfortabele werkomgeving. De stoel moet op de juiste hoogte afgesteld kunnen worden: uw voeten moeten plat op de grond kunnen staan, met uw armen en polsen in een rechte lijn parallel aan de vloer. Als u gedurende een langere periode in een stoel zit die uw lichaam niet goed ondersteunt, kunt u snel last krijgen van spanning in uw rug en nek.

Elk kantoor, elk bureau en elke medewerker is anders en heeft andere dingen nodig om productief te kunnen zijn. Als die unieke vereisten zijn vastgesteld, is het gemakkelijk om de ideale werkruimte voor deze persoon te creëren. Als u de tips in dit artikel opvolgt, verzekert u zichzelf ervan dat uw werkruimte uw productiviteit niet in de weg staat. Sterker nog, u zorgt ervoor dat uw werkomgeving zo inricht is dat u het maximale uit uw werkdag kunt halen.