Zo voorkomt u vermoeidheid op kantoor!

Deze laatste maand van het jaar is bij de meeste bedrijven een drukke periode. Niet zo gek, want in deze tijd staan er vaak flink wat uiteenlopende activiteiten op de planning. Van gezellige pakjesavonden, tot kerstborrels en de laatste projecten van het jaar die tussendoor ook nog afgerond moeten worden. Dat kost behoorlijk wat energie! Deze tips helpen u om die vermoeidheid tot een minimum te beperken.

Iedereen voelt zich wel eens moe na een lange dag werken, zeker als er ‘s avonds ook nog allerlei privé verplichtingen op het programma staan. Gelukkig is er iets aan te doen! Probeer deze suggesties eens uit:

Suggestie 1: Neem voldoende pauze
Niet alleen is het belangrijk om voldoende pauze te nemen, het is ook verstandig om tijdens deze pauze even achter uw bureau vandaan te gaan. Loop een klein rondje, maak een praatje met een collega op een andere afdeling of, als die er bij u op kantoor zijn, trek u even terug in een breakout ruimte. Het meubilair in deze ruimtes is vaak ontworpen met de gezondheid van medewerkers in gedachten. In sommige kantoorruimtes zijn zelfs ruimtes waar medewerkers een kleine powernap kunnen nemen. En als er iets effectief werkt tegen vermoeidheid, is het wel een kort dutje van ongeveer 15 tot 20 minuten.

Suggestie 2: Drink water
Drinkt u voldoende water? Dan bent u op de juiste weg om die vervelende vermoeidheid de baas te worden. Een van de voordelen van water is dat het verfrissend en dorstlessend is. Daarnaast zorgt water ervoor dat u zich minder moe voelt, zeker aan het begin van de dag.

Suggestie 3: Zorg voor beweging
Het lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar voldoende beweging is belangrijk om u energiek te voelen. Als u regelmatig sportief bezig bent, zorgt dit ervoor dat u alerter bent. Geen zorgen, dit betekent niet dat u zich meteen iedere avond in het zweet moet werken in de sportschool. Met wat kleine aanpassingen in uw dagritme, heeft u al profijt van meer beweging. Dat kan bijvoorbeeld door tijdens uw lunchpauze te gaan lopen, door vaker de trap te nemen of door op de fiets naar uw werk te gaan als dat kan. Ook met kantoormeubilair kunt u aan uw gezondheid werken. Zo zijn er bijvoorbeeld bureaufietsen, waarmee u terwijl u werkt aan een belangrijk project, ook wat kilometers op de fiets maakt.

Suggestie 4: Controleer uw zithouding
Een verkeerde zithouding kan allerlei vervelende gevolgen hebben. Van rug- en schouderklachten tot hoofdpijn én vermoeidheid. Investeren in ergonomische bureaustoelen is voor alle bedrijven dan ook een slimme keuze om die vermoeidheid en andere klachten tegen te gaan.

Lees meer tips voor iedereen met een zittend beroep.

Een beetje vermoeidheid hoort erbij, zeker in een drukke feestmaand zoals december. Maar merkt u dat u constant moe thuiskomt, terwijl u misschien niet eens een drukke dag hebt gehad? Dan is het tijd om actie te ondernemen. De suggesties in dit artikel helpen u op weg!