5 belangrijke aspecten bij kantoorinrichting

De inrichting van een kantoorruimte kan een tijdrovend en overweldigend klusje zijn. Er zijn ontzettend veel zaken die u in het ontwerp moet meenemen. Zorg in ieder geval dat u deze vijf aspecten meeneemt bij het maken van het ontwerp, zodat iedere collega zich welkom voelt als ze eenmaal in het nieuwe kantoor aan de slag gaan.

1. Natuurlijk licht op kantoor

Natuurlijk licht is een belangrijke voorwaarde voor een productief kantoor. Dat heeft met een aantal zaken te maken. Allereerst helpt natuurlijk licht medewerkers om beter te kunnen zien. Het menselijk oog past zich namelijk gemakkelijk aan aan natuurlijk licht en daarnaast is daglicht ook beter voor uw ogen dan TL-verlichting. Kunstlicht kan hoofdpijn en vermoeide ogen veroorzaken én geeft sommige mensen bovendien het gevoel opgesloten te zitten.

Ten tweede heeft natuurlijk licht een positief effect op de productiviteit. Het soort licht waaraan u wordt blootgesteld, bepaalt uw melatoninegehalte, wat op zijn beurt beïnvloedt hoe geconcentreerd en wakker u zich voelt. Een recent onderzoek onder jongvolwassenen heeft bijvoorbeeld aangetoond dat meer blootstelling aan natuurlijk licht ervoor zorgde dat ze zich alerter voelden, terwijl ze bij kunstmatig licht juist slaperiger werden.

Een trend die we veel terugzien bij zowel start-ups als grote bedrijven zoals Google en Facebook, is het gebruik van glazen wanden. Hierdoor wordt het licht dat er binnenkomt effectiever gebruikt en kunnen meer mensen op kantoor gebruik maken van de voordelen van natuurlijk licht.

2. Zorg voor voldoende ruimte

Of u nou in een open kantoortuin werkt of juist de werkruimte heeft opgedeeld in verschillende kantoren, één ding is altijd van belang: voldoende ruimte. Zorg dus dat u weet hoeveel ruimte er nodig is en hou daarbij niet alleen rekening met plekken voor bureaus, kasten en vergadertafels, maar zeker ook met vrije ruimte waar mensen kunnen lopen. Een kantoor waarbij het meubilair té dicht op elkaar staat, voelt namelijk al snel benauwend aan. Iets wat de productiviteit niet ten goede komt. Om nog maar niet te spreken van een noodsituatie en iedereen bij bijvoorbeeld brand zo snel mogelijk het pand moet verlaten…

3. Kantoormeubilair van goede kwaliteit

“U krijgt waar u voor betaalt” is een uitdrukking die zeker van toepassing is op kantoormeubilair. Het is misschien verleidelijk om voor de goedkoopste optie te gaan, maar helaas betekent goedkoper vaak ook minder goede kwaliteit. En dat heeft weer een negatief effect op medewerkers. Een kantoor dat is ingericht met het goedkoopste meubilair kan zorgen voor een gebrek aan inspiratie, verminderde productiviteit en het belangrijkste: gezondheidsklachten bij uw medewerkers. Ga dus zeker niet voor het eerste de beste meubilair, maar kijk waar behoefte aan is en wat de verschillen zijn tussen het meubilair dat aangeboden wordt. Tot slot is het ook belangrijk dat het meubilair aansluit bij de cultuur van het bedrijf én de beschikbare ruimte.

4. Voldoende opbergruimte en een net kantoor

Als er iets is dat vaak vergeten wordt bij het plannen van de kantoorinrichting, is het voldoende opbergruimte. Maar dat maakt het niet minder belangrijk. Bovendien is een nieuwe kantoorindeling een mooie aanleiding om de mogelijkheden van papierloos werken eens wat uitgebreider te onderzoeken. Hoe minder papieren er nodig zijn, hoe minder opbergruimte u in uw planning rekening mee hoeft te houden. Helemaal papierloos werken is voor de meeste kantoren echter niet weggelegd, kijk daarom ook naar de mogelijkheden voor fysieke opbergruimte. Door de juiste opbergoplossingen te kiezen, komt u al een heel eind.

Een ander element dat van belang is, is netheid. Hierin spelen ook de medewerkers een belangrijke rol. Hoewel het misschien minder urgent klinkt als bijvoorbeeld natuurlijk licht en het juiste meubilair, is het dat zeker niet. Het beïnvloed namelijk het beeld dat bezoekers van uw bedrijf hebben én heeft invloed op de effectiviteit van uw medewerkers. Iets wat kan helpen, is medewerkers vragen aan het einde van de werkdag hun bureau leeg en schoon achter te laten.

5. Een passend ontwerp voor de ontvangstruimte

Iets waar lang niet altijd aan gedacht wordt bij het ontwerpen van een kantoorinrichting, is de ontvangstruimte of receptie. En dat terwijl het een belangrijke ruimte is. Dé plek die potentiële klanten of toekomstige werknemers als eerste zien. Belangrijk dus om u af te vragen of de inrichting en het ontwerp ervan wel aansluit bij wat u als bedrijf wilt uitstralen.

Heeft u vragen over de inrichting van uw kantoor? We helpen u graag op weg. Neem contact op met onze klantenservice voor meer informatie.