Akoestiek op kantoor: hoe zorgt u voor het juiste geluidsniveau?

Geluiden van collega’s, de akoestiek van een kantoor en het gebrek aan een ruimte om ongestoord telefoongesprekken te voeren zijn zaken die op veel kantoren voor irritaties zorgen. Daarom is het zo belangrijk om bij de inrichting van een werkruimte rekening te houden met de akoestiek van het kantoor.

Uit een onderzoek van architect Gensler blijkt dat 53% van de medewerkers regelmatig afgeleid worden door collega’s. Velen van hen vinden dat hun werkplek te rumoerig is, waardoor ze zich slecht kunnen concentreren. Een probleem dat we steeds vaker horen.

Eén van de grootste trends op het gebied van kantoorinrichting is de introductie van verschillende werkruimtes en de mogelijkheid voor medewerkers om te werken in de ruimte die het best aansluit bij de taak die ze aan het doen zijn (activity based werken). Hierdoor hebben medewerkers de mogelijkheid om zich af te zonderen op de momenten dat ze een (privé) telefoongesprek willen voeren of geconcentreerd aan een project willen werken en kunnen ze juist de drukte opzoeken als ze samenwerken in een team. Deze trend is een stap in de goede richting voor de juiste akoestiek op kantoor, maar toch valt er nog veel winst te behalen.

Is er een ideaal geluidsniveau voor een kantoor?
Er zijn richtlijnen voor de juiste temperatuur op kantoor, net als voor de juiste hoeveelheid licht. Maar richtlijnen voor een ideaal geluidsniveau, zijn die er eigenlijk?

Geluid wordt gemeten in decibel (dB) en volgens een onderzoek van Acoustics by Design ligt het ideale geluidsniveau voor een kantoor tussen de 35 en 40 dB. Deze illustratie geeft u een indicatie van hoe dat klinkt:

35-40 decibel is dus ongeveer gelijk aan het gemiddelde geluidsniveau van een huiskamer of een gesprek op normaal volume. Maar, in een gemiddeld kantoor zijn natuurlijk véél meer mensen bij elkaar dan in een gemiddelde huiskamer, iets wat bijna garant staat voor méér geluid. Hoe kunt u dan op kantoor zorgen voor een optimaal geluidsniveau?

Geluiden op kantoor beperken met akoestisch meubilair
Hoewel het introduceren van verschillende werkruimtes binnen uw kantoor kan helpen om het geluidsniveau omlaag te brengen, is het verstandig om te kijken naar meubilair dat geluid ‘absorbeert’. Zeker in open kantoortuinen en bij drukke breakout ruimtes is het absorberen van geluid van belang om te zorgen dat iedereen zich op zijn/haar werk kan concentreren. Akoestische wandpanelen kunnen gebruikt worden om de muren te bekleden, terwijl hangende akoestische wanden ideaal zijn om luidruchtige delen van open kantoortuinen af te schermen.

Geluid kan ook geblokkeerd worden door bijvoorbeeld speciaal akoestisch meubilair aan te schaffen. Dit zijn bijvoorbeeld banken of stoelen met een hoge rug die gemaakt zijn van akoestisch materiaal. Dit soort meubilair is ook ideaal om medewerkers de mogelijkheid te geven om zich af te zonderen en in alle rust te kunnen werken aan een taak.

Welke ruimtes zorgen voor veel geluid?
Natuurlijk hoeft u niet het hele kantoor vol te hangen met akoestische panelen. Maar het kan verstandig zijn om één of meerdere soorten akoestische bekleding aan te brengen bij plekken waar het vaak wat rumoerig is. Bijvoorbeeld vlakbij vergaderruimtes en/of breakout ruimtes, bij de toiletten en bij de koffieruimte. In een open kantoortuin is het belangrijk dat u ook rekening houdt met de looproute van medewerkers.

Het pad van geluid blokkeren
Geluid blokkeren is dus mogelijk door schermen, wanden en panelen op strategische plekken in het kantoor te plaatsen. Maar ook akoestische scheidingswanden tussen bureaus kunnen een waardevolle toevoeging zijn om bijvoorbeeld de afleiding van telefonerende collega’s te minimaliseren. Om het pad van geluid op een effectieve manier te blokkeren, is de juiste plaatsing van de wanden en schermen essentieel. Hoe hoger en dikker ze zijn, hoe effectiever, maar het geheel moet er natuurlijk ook goed uit blijven zien en passen bij de ruimte.

Het plafond is ook een geschikte plek om akoestische panelen te plaatsen, zeker voor kleinere kantoren met beperkte loopruimte. Bijvoorbeeld boven een vergadertafel of een samenwerkplek.

Naast akoestisch meubilair en bekleding, is het ook belangrijk om na te denken over andere manieren om de hoeveelheid geluid tot een minimum te beperken. Bijvoorbeeld door ‘luidruchtige’ teams (zoals sales of de klantenservice) niet in het midden van de ruimte te plaatsen.

We helpen u graag met het creëren van een optimaal geluidsniveau bij u op kantoor. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van akoestisch meubilair en/of – panelen, neem dan contact op met onze klantenservice.